Dyrker scenetalentene i kvartalet
Av Geir Anders Rybakken Ørslien, foto Geir Anders Rybakken ØrslienInnerst i Landbrukskvartalet finner du en drømmefabrikk som i 30 år har åpnet opp norske teaterscener for nye, unge talenter: Velkommen til Nordic Black Xpress.
– Det å gå her, hjelper meg å fullføre drømmen jeg har om å være en rollemodell for unge gutter som brenner for noe, men som blir stoppet av den negative sosiale kontrollen, sier Mahdi Bilal Abusalah (19), som vokste opp på Vestli i Oslo.
– Teatret er stedet hvor jeg endelig ble akseptert som den jeg faktisk er, hvor jeg kan føle meg hjemme. Derfor er jeg her nå, sier Cesilie Geanina Jørgensen (27) fra Tromsø. Hun er adoptert fra Romania, og måtte streve for å finne sin plass i det sosiale spillet i oppveksten.
Sammen med medelevene på teaterskolen Nordic Black Xpress sitter de i en sofa i Landbrukskvartalet og snakker om drømmer, skuespill og framtida. Og ikke minst: hvorfor de akkurat nå studerer ved Nordic Black Xpress, til daglig kalt NBX.
Jawad om det store veivalget
Medelev Jawad Aziz er ikke i tvil:
– Jeg har kjent et press inni hjertet mitt, om at jeg har mye å uttrykke. Og et lite ønske i hjertet steg frem og sa at jeg ville gjøre noe med det. Men jeg visste ikke hvordan. Ikke før en dame sa til meg at jeg burde studere her. Jeg sa opp en jobb med god inntekt, og angrer ikke. Jeg har lært enormt mye, og nå vet jeg hva jeg skal gjøre med kunsten i meg.
Teateret og teaterskolen
Det går en usynlig tråd mellom disse undervisningslokalene i andre etasje i teglsteinsgården innerst i Landbrukskvartalet og ut til en vakker hjørnegård i Hollendergata, i nabokvartalet.
Der ligger nemlig Nordic Black Theatre og deres populære scene, Caféteatret. Det er dette teateret som eier teaterskolen Nordic Black Xpress, og som grunnla den for å utvikle nye scenetalenter med transkulturell bakgrunn.
NBX er et trygt sted å utfolde seg, og en skole som lar deg få lov til å vise hele spekteret av hvem du er.
Yara Emilie Bjaarstad Medina
Yara Emilie Bjaarstad Medina (26) kom inn på NBX uten teatererfaring, men med et stort sangtalent. Siden har hun oppdaget mange flere muligheter enn hun hadde drømt om. Hun har spilt i kortfilm, danset på Ultima-festivalen og stått på scenen på Det Norske Teatret.
– NBX er et trygt sted å utfolde seg, og en skole som lar deg få lov til å vise hele spekteret av hvem du er. Jeg har en mor fra Porgrunn og en far fra Cuba, men det er bare to enkle facts. Her får jeg være den mye større helheten av meg, og møte så mange forskjellige mennesker som har den samme kjærligheten for kunsten.
Cesilie Geanina Jørgensen om teatret som fristed
200 elever på tretti år
De siste tretti årene har over 200 elever kommet ut fra NBX og gått videre ut i det norske kulturlivet. I fagmagasinet Scenekunst ble NBX nylig titulert som «utklekkingsanstalten» som har påvirket norsk scenekunst i større grad enn mange er klar over.
– Da vi startet NBX på 1990-tallet, fantes det knapt skuespillere med transkulturell bakgrunn i Norge, konstaterer Jarl Solberg, medgrunnlegger og leder av Nordic Black Theatre.
– Det vil si: De var her, men de var ikke synlige, de var ikke i arbeid – bortsett fra i noen få skurkeroller. Dette måtte vi gjøre noe med, og vi hadde jo heldigvis en teaterscene som ofte sto ledig på dagtid. Dette var utgangspunktet for å starte teaterskolen, forteller Solberg.
Mesteren takker av
Fra kontorvinduene på Cafeteatret ser han rett bort på Landbrukskvartalet, der årets kull i sofaen nå har gått over i undervisning. De sitter fordypet i hver sin bok, tekstene er skrevet av Henrik Ibsen.
Rundt dem kretser den litteratur-lidenskapelige hovedlæreren, Nadir Guendouz, som har ledet og undervist elevene i tjue år – og nå er inne i sitt siste semester. Han bor rett i nabolaget her på Grønland, men er opprinnelig fra Algerie, er teaterutdannet i Moskva, og har teatervenner verden rundt.
Det var takket være ham at NBX for noen år siden realiserte den ville drømmen om å reise til Essaouira i Marokko og sette opp «Folk og røvere i Kardemomme by», sammen med Teaterakademiet i Rabat, ISADAC.
Mahdi om den store drømmen
Skreddersyr opplegget hvert år
– En vanlig skole gjentar det samme opplegget år etter år. Vi arbeider annerledes: Vi driver med pedagogisk skreddersøm, ut fra de ulike potensialer og ulike forutsetninger som finnes i elevgruppa. Det er slik vi får hentet fram det aller beste i hver enkelt, konstaterer Nadir med en begeistret, fransk aksent.
– Nadir er en av de mest interessante menneskene jeg har møtt. Noe av det viktigste han lærer oss, er at vi kan gjøre ting selv om vi er redde, sier Yara Emilie Bjaarstad Medina (26).
– Nadir dyrker de frøene som er i deg og lar deg prøve mye og finne vår egen vei, i stedet for å si «sånn er du». Og plutselig bare jobber du med ting som får øynene dine til å lyse opp, og ser hvordan livet kan forandre seg når man tør å gå mot det man har lyst til.